Markedsføring og økonomi

Slik blir du best i markedsføring

Markedsføring er et ganske bredt begrep. Det er en del av en prosess som handler om å tilfredsstille kundenes behov gjennom produkt- og tjenesteutvikling, planlegging, plassering, prising, annonsering, reklame og distribusjon. De som lykkes med å selge sine produkter, har vanligvis jobbet mye med selve markedsføringen før de kom så langt som til å selge. Derfor er det smart å satse på å bli best mulig i markedsføring. Dette vil hjelpe deg på veien til suksess i dagens teknologiske og visuelle samfunn. Det aller meste vi ønsker å oppnå med våre virksomheter, trenger å bli synliggjort ute blant flest mulig mennesker. Det er mer og mer vanlig å benytte sosiale medier til dette, blant annet Facebook. Markedsføringen endrer seg nemlig sammen med mediebruken vår. Det kan være svært lurt å kontakte en digital rådgiver for å lære mer om hvordan man kan forbedre sine ferdigheter.

En karriere innen markedsføring

Mange drømmer om det å ha en kreativ reklamejobb. En gang var det nok å kunne tegne flott skisser til kunden for å gjøre vedkommende imponert. I dag er det ikke lenger det visuelle som betyr mest for å selge produkter eller tjenester. Nå ligger det mye mer komplisert teknologi bak det meste, i og med at vi nærmest lever online. Flere og flere har fått øynene opp for hvor spennende det er å jobbe innen de nyeste mediekanalene, og lære om hvordan man kan nå ut til massene. Mange kniver om studieplasser innen it-fag nettopp på grunn av den digitale utviklingen vi er midt oppe i. Det blir i dag lagt ned mer penger i digital markedsføring enn i mer tradisjonelle medier. Det brukes altså teknologiplattformer på et avansert nivå. Disse kontroller ved hjelp av mål, optimalisering, analyser og justeringer at alle virksomheter i markedet øker avkastningen på investeringene sine.

Utfordringer med dagens markedsføring

Er det egentlig plass for designere og andre kreative sjeler som ønsker å jobbe med markedsføring på gamlemåten? Eller er alt blitt gjort om til tall og analyser? Det kan nesten virke slik. Det er heller ikke nok å kunne skrive gode tekster. I dag skal en tekstforfatter også kunne sette seg inn i SEO-tekster, søkemotorer, google analyser og mye annet. Markedsføringen er kommet opp på et nivå som ikke alle kan være med på. Det handler så mye om innsikt i folks vaner og analyse av alt mulig at det kan ta gnisten fra mange. De som ønsker å jobbe mer kreativt ender gjerne opp med å jobbe med tall og analyser i stedet. Er det slik vi egentlig vil ha det? Hva med forbrukerne? Der er nesten litt ekkelt å tenke på at alle våre kjøpemønster og digitale bevegelser blir fulgt med skarpe blikk til enhver tid. Har vi egentlig kontroll på egne valg lenger?