Okategoriserade

Flink med sosial media – skap deg ditt levebrød

Selve ordet levebrød er ganske gammelt, men prinsippet er det samme i dag som for 200 år siden da uttrykket ble skapt. Nå snakker man heller om å gå viralt, finne veien til målet, booste trafikken eller bli en digital guru. Alle disse tingene vil gi deg sjansen til å lykkes på internett, men det er fortsatt mange meninger om hvordan man skal gå fram.

Sosiale media er heller ikke hva det engang var, når Facebook og Twitter ble utviklet. Man kan få hundretusenvis av følgere fortere enn hva man kunne tro var mulig, men da må man ha noe unikt og spennende. Noe som folk vil se. Så hvordan lykkes man?

TikTok og Instagram

TikTok er en av de nyeste mediene i kurven av sosiale media, og har tatt av det siste året. TikTok er en plattform hvor man kan legge ut innhold, men det er spesielt det audiovisuelle uttrykket som vinner frem.

Det er flere ting som gjør at man kan gjøre suksess:

  • Legge ut personlige videoer
  • Sette opp utfordringer, kalt challenge
  • Hvordan lykkes – videoer

TikTok ble lansert i 2017 og plattformen er tilgjengelig for dem som vil vise fram sine talenter innen sang og musikk. Men også helt andre ting som flipping cards, Rubiks Kube, robotdans med mere. TikTok sin hovedkonkurrent er Instagram sin egen Reels funksjon.

Er man flink, vil man kunne vinne fram fortere med å kombinere de to digitale flatene, som er eid av henholdvis Facebook og ByteDance.

Facebook og Twitter

Facebook og Twitter er ikke lenger hva de var. Nå er det annonsering som gjelder, og det kan man ta utbytte av fordi annonseringen ikke skattelegges i henhold til norsk lov. Dermed vil ikke annonsering være like dyrt som å legge det ut i en avis, som i og for seg er et medie som har nedadgående tendens.