«Without promotion, something terrible happens… nothing!» Ordene sagt av den legendariske underholderen, politikeren og forretningsmannen P.T. Barnum er like relevante i dag som de var da de ble sagt i USA på 1800-tallet. Markedsføring endrer seg over tid både i medium og budskap, men formålet forblir like enkelt og like vanskelig som det alltid har vært: å få andre mennesker til å velge ditt produkt fremfor konkurrentenes. Mye har skjedd siden reklamen så sitt lys for rundt to hundre år siden, og er fortsatt ingen eksakt vitenskap. Men sementert utenfor enhver tvil er det faktum at det er en helt nødvendig del av økonomien både på mikro- og makronivå. Kampanjer lykkes godt eller mindre godt, men i det hele og store er markedsføring et regnestykke som går i pluss, og det finnes ingen bedrift som ikke har bruk for det i en eller annen form.
Spørsmålene gründere stiller seg
De aller fleste former for markedsføring som skal spre seg til et stort publikum medfører utgifter, og selv om kampanjen er vellykket kan tiden mellom utgift og inntekt i seg selv være nok til å skremme unge selskaper fra å investere. Den digitale revolusjonen har gitt mange fordeler for bedrifter med begrensede budsjetter: å eksperimentere med forskjellige budskap i forskjellige medier har blitt billig, og tillater med litt tålmodighet og statistisk forståelse å spisse en kampanje uten at prosessen koster så mye. Gjennom Google og sosiale medier har man muligheten til å legge ut så mange budskap man ønsker, og betaler kun for de som kundene faktisk viser en interesse for. Med gode tips innen økonomi og markedsføring i sekken fra før og litt prøving og feiling, kan man nå bredt ut, uten å sprenge budsjettet. Dyrere medier, som TV, kan komme når selskapet har modnet og har budsjetter til å satse større.
Å skape en dialog kan være helt gratis
Dagens teknologi gir muligheten til å nå ut til enorme publikum uten at det koster noe. En skal allikevel være forsiktig med å tro at det er gratis; det ligger ofte mange timers arbeid bak budskap som går viralt, ofte med både reklame- og PR-byråer involvert i prosessen. Når det er sagt, så er det allikevel ikke umulig å lykkes med å bygge et publikum simpelthen ved å være interessant. Sosiale medier lar en kommunisere direkte, og trenden med content marketing har vist at god markedsføring ikke trenger å handle om tilbud og rabatter, men om et ryddig, praktisk budskap som kunden finner når det trengs. Selger du skiutstyr? Da kan en blogg med instruksjoner, tester og nyheter være god markedsføring. Arbeider du som snekker? En filmserie om prosjekter du har jobbet på kan vise din kompetanse. Ikke vær redd for å eksperimentere og finne deres stemme! Har dere ikke råd til de store kampanjene i dag, så kanskje dere har det i morgen.