Digital markedsføring har i stor grad blitt samtidens viktigste redskap for markedsføring. Eksperter mener denne type markedsføring gradvis vil ta over fullstendig. Hvis man skal ha en mulighet til å holde seg oppdatert og vise seg fram i dagens marked, er det ingen vei utenom de digitale plattformene. Det er fortsatt de samme regler for reklamering som gjelder, men med digital markedsføring har man mulighet til å reklamere på en mer effektiv måte. Samtidig får man budskapet sitt presentert over hele verden. Når noen gjør et søk på internett etter et hotell eller en feriereise, gjelder det å dukke opp så høyt som mulig i søket, og være mest mulig synlig.
Det handler om kommunikasjon
Digital markedsføring er ikke ulik alle andre måter å markedsføre på. Når man tilbyr varer eller tjenester på internett, gjelder det fortsatt å forstå sine kunder og formidle et budskap som virker lokkende. Det handler først og fremst om kommunikasjon, men forskjellen ved å markedsføre digitalt, er det store potensielle markedet man har. En markedsfører på nettet jobber også litt annerledes enn ved vanlig markedsføring, ettersom mye av jobben består av å gjøre annonsene synlige. Da bruker de gjerne sosiale medier, og plasserer produktene sine på sider som har mange lesere. Siden markedsføring på denne måten har en umiddelbar virkning, gjelder det også å følge med på nyheter og endringer i markedet. Man må skaffe seg kunnskap om konkurrenter, og man må prise varer og tjenester i forhold til dem. Ettersom digital markedsføring blir stadig viktigere, må en web-markedsfører ha gode kunnskaper om trender og stadige forandringer innen sitt felt. En stor del av jobben er å kommunisere med forbrukerne og legge ting til rette for potensielle kunder.
Sosiale medier – Blant de viktigste kanalene for digital markedsføring
Sosiale medier ble opprinnelig skapt for å gjøre det lettere å holde kontakten mellom mennesker. Både Twitter, Instagram og Facebook, for å nevne noen, er en stor del av hverdagen til både yngre og eldre mennesker. I dag har disse plattformene også blitt en av de viktigste måtene å reklamere på. Facebook alene har over tre millioner brukere i Norge. Med andre ord, det største sosiale nettverket, og dermed også en ypperlig kanal for markedsføring. Måten sosiale medier virker på, gjør at man enkelt kan markedsføre til bestemte grupper. Ved å filtrere kan man velge om man vil nå ut til for eksempel gifte/ugifte personer, familier med eller uten barn, gammel eller ung, eller mennesker med en spesiell type utdannelse. På internasjonal basis er det lett å tenke seg hvor mange millioner mennesker man potensielt kan nå ut til. Alt som trengs er en godt gjennomarbeidet annonse som treffer mange, og som vekker oppsikt.