Sosial media

Promotering gjennom Facebook

Facebook som verktøy
Med over en milliard brukere, er det liten tvil om verdien til Facebook. Det er hele verdens møtested, et sted man skriver, leser, hører og deler så mye informasjon at det er til å bli svimmel av. Her kan man holde kontakten med alle gamle venner, uansett hvor i verden de befinner seg – samt stifte nye bekjentskap på kryss og tvers av planeten. Det er samtidig en arbeidsplass for tusenvis av mennesker.

 

De som faktisk jobber for Mark Zuckerberg og selve nettsamfunnet Facebook utgjør en brøkdel av antallet personer som tjener til sitt daglige brød der. Dette er tross alt verdens mest populære sosiale medium. Matten bak suksessen for inntekter gjennom Facebook er veldig simpel – når du ut til 0.01% av alle brukerne på dette nettstedet, en tidel av én prosent, snakker vi 100 000 potensielle kunder.

 

Ett hundre tusen mennesker som ser reklamen, artikkelen, bildet eller lenken du legger ut. Klarer du å tiltrekke oppmerksomheten til 1%, én prosent, én av hundre Facebook-brukere, vokser antallet seere til 10 000 000. Ti millioner potensielle kunder, klikkere, bestillere, følgere – kall dem hva du vil. Derfra er det bare å regne ut hvor mye du ønsker å tjene per person som besøker nettstedet ditt, i gjennomsnitt, og få frem et tall. Mest sannsynlig har du allerede forestilt deg tusenlappene som ruller inn.

Social media terms signpost vector

 

Segmentering
Før du setter i gang med å promotere tjenesten eller varen din (eller selskapet du jobber for), må du bestemme deg for hvilken type mennesker du ønsker å nå frem til. Ulike aldersgrupper og ulike kjønn ser etter forskjellige ting, dermed må du være veldig forsiktig med hva du legger ut og hvor. Når du vet hvem du vil jobbe mot, er det bare å pøse ut informasjon, gjøre den så spennende og innbydende som mulig, dele den med folk og få folk til å dele den videre.
Facebook lar deg også reklamere for en viss kostnad – fordelen her er at Facebook har de mest konkrete data i verden. De vet hvem som søker etter hva, hvem som følger med på hvilke grupper, samfunn og varer, og det beste av alt – de vet hvor reklamen bør dukke opp for at folk skal klikke på den.