Markedsføring og økonomi

Nyttige tips om markedsføring og økonomi

Det er ingen hemmelighet at man må bli sett og hørt for å tjene penger. Og i dagens samfunn er det kanskje vanskeligere å bli sett og hørt enn noen gang tidligere, blant alle inntrykkene og reklamene man bombarderes med daglig fra alle kanter. Derfor bør du tenke annerledes når det kommer til å markedsføre ditt eget firma eller foretak om du skal skille deg ut blant alle de andre. Det første du må gjøre er å finne din egen identitet – hva er det du står for, hva prøver du å selge, hva ønsker du å si, og til hvem? Når dette har kommet på plass er du bare såvidt halvveis i prosessen, for det er nå den vanskeligste jobben begynner.

Tør å sparke fra deg

Originalitet, selvsikkerhet og kreativitet er stikkord du bør ha i bakhodet når du skal forme en kampanje. Om din reklame ser eller høres ut som alle andre blir du ikke lagt merke til eller husket. Visse bedrifter har turt å sparke litt fra seg og være kontroversielle, og for noen av dem har det fungert bra. Nettsiden kolonial.no hvor du kan bestille matvarer fra nettet og få dem levert på døra klarte for eksempel å sparke litt fra seg uten å hverken bli for usympatiske eller bryte loven. Deres første kampanje besto av plakater med parodier på logoene og slagordene til store matvarekjeder, hvor blant annet Coops «Litt ditt» ble gjort om til «Litt dritt». Men vi ser også at en side for såkalt sugar dating trekker tilbake omstridt reklame etter sterke reaksjoner. Siden fokuserer på møter mellom yngre kvinner og eldre menn, og reklamene ga for sterke assosiasjoner til prostitusjon.

En smart investering

Et gammelt ordtak sier at man må bruke penger for å tjene penger, og det er det vanskelig å si imot. Det koster å få synlig reklameplass – uansett om det er en reklamevideo på nettet, en plakat på bussen, et lydklipp på radio eller en banner på Facebook. Derfor kan det være smart å ta opp et lån først, og det kan Zmarta hjelpe deg med. Er kampanjen din god nok vil det tiltrekke seg en god del nysgjerrige, nye kunder – og du vil tjene inn pengene du brukte før du aner det. Det som veier mest for hvor du skal reklamere bør derfor ikke være prisen, selv om dette også spiller inn. Det viktigste er å reklamere der flest mulig av de potensielle kundene eller klientene dine får det med seg.