Arbeidsmiljø

Hvorfor du bør sosialisere med kollegaene dine

Noen ganger virker arbeidsplassens sosiale arrangementer som en jobb. Ledelsen vil kanskje ikke «kaste bort» tid på moro i løpet av arbeidsdagen, og ikke alle ansatte er begeistret for å tilbringe fritiden i helgene på selskapets piknik. Men den sosiale tiden blant ansatte kan øke produktiviteten og øke moralen og livskvalitet på jobben. Her er noen grunner hvorfor du bør oppmuntre til sosiale arrangementer på arbeidsplassen din.

Produktivitet – vet du hva du er verdt?

Produktivitet handler ikke bare om hvor mye tid det går med til å jobbe på kontoret. Det er et mer delikat mål for effektiviteten på arbeidsplassen og det som faktisk blir gjort. Forskning har konsekvent vist at vi er mer effektive på jobben når vi føler oss knyttet til menneskene rundt oss og når vi trives i en avslappet kontor-atmosfære. Cahetu tilbyr mye utstyr til kontoret ditt. Når vi føler kontakten med våre kolleger, forbedrer dette vår arbeidsplass-opplevelse, noe som igjen øker produktiviteten.

Vennskap på arbeidsplassen

På den annen side er det også sant at vennskap på arbeidsplassen ikke er det samme som personlige vennskap, selv om noen venner på arbeidsplassen blir ekte venner.

Poenget er at ansatte som er komfortable med sine kolleger, er lykkeligere, og dette påvirker fundamentet. Ansatte som liker å være sammen med sine medarbeidere, er mer sannsynlige til å bli der lenge, og reduserer kostbar omsetning og innsats som går inn i opplæring av nye ansatte. De stoler mer på hverandre og denne tilliten gjør at samarbeidet kommer naturlig.

Hvordan ledere kan oppmuntre til vennskap med deres ansatte

Å bygge opp ekte vennskap krever kjennskap, noe som du automatisk har hvis du er sammen med noen lenge. Det krever også likhet, å finne felles grunnlag og en viss grad av selv-opplysning.

Å tvinge kolleger til å delta i teambygging øker ikke alltid denne typen avslappet, autentisk vennskap. Imidlertid kan det hende at dere tar en uformell lunsj eller ser på en sportsbegivenhet sammen. Et sentralt element i å bygge autentiske kontorforhold, er følelsen av at deltakelsen er frivillig. For eksempel, å ha en “pep talk” i pauserommet den første fredagen ​​i hver måned og la ansatte slippe til og si sine meninger, kan oppmuntre til utvikling av verdifulle, vennlige utvekslinger. Trenger du nye sko til ditt arbeidsantrekk klikk her!

Det er god forretningssans og klok ressursbruk å ha frivillige sosiale arrangementer som er betalt av bedriften, både i og utenfor kontortiden, og mer enn bare det julebordet en gang i året.